Skip to main content
  • Widok na miasto i smog
    "Uchwała antysmogowa" - kiedy należy wymienić posiadany kocioł, piec lub kominek?
    Od 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała NR V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląsk...
  • Baner informujący o spotkaniach z ecodoradcą
    Nadchodzące dyżury ekodoradcy
    Zapraszamy serdecznie na nadchodzące spotkania z ekodoradcą, które odbędą się w następujących terminach: 9 października 2024 r. w godzinach 9:00 – 14:00, 18 października 2024 r. w godzinach ...
  • Baner informujący o realizacji zadania Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Mierzęcice
    Ruszyła kolejna edycja Mojego Prądu – programu dofinansowań do mikroinstalacji fotowoltaicznych
    Mój Prąd to niezwykle popularny program umożliwiający otrzymanie dofinansowania na zakup fotowoltaiki oraz towarzyszących jej urządzeń. Kolejne edycje programu (a było ich już pięć) cieszą się dużą...
  • Aplikcja Eco Mierzęcice
    Aplikcja Eco Mierzęcice

    Harmonogram odbioru odpadów oraz powiadomienia w Twoim telefonie...

  • System Informacji Przestrzennej

    System Informacji Przestrzennej Gminy Mierzęcice oraz ewidencja gminnych zbiorów i usług danych przestrzennych

06 marzec 2012

Projekt „Europejskie Idee”

W dniach od 12 do 17 lutego uczniowie Gimnazjum im. Janusza Kusocińskiego w Nowej Wsi dzięki wielkiemu zaangażowaniu i pracy nauczyciela języka niemieckiego - pani Moniki Naglik, mieli okazję uczestniczyć w międzynarodowym projekcie „Europejskie Idee”, którego tematem były historia i sztuka.


Współorganizatorem projektu było Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Siemoni, Gimnazjum Johanneum w Wadersloh w Niemczech oraz Gimnazjum w Aalten w Holandii. Projekt miał charakter wymiany uczniowskiej. Gimnazjaliści z Niemiec i Holandii mieszkali w czasie pobytu w naszym kraju w domach uczniów.


W czasie trwania przedsięwzięcia uczniowie aktywnie spędzali czas podczas wycieczek do Katowic i Krakowa. Uczestnicy projektu już w drugim dniu trwania międzynarodowej przygody wyruszyli do Katowic, gdzie mieli przyjemność zasmakować historii w Pracowni Teatralno – Filmowej Muzeum Barbary i Stanisława Ptaków. W tym emanującym niezwykłą atmosferą miejscu przybliżono zwiedzającym twórczość pary wybitnych osobowości. W tej, z zewnątrz tak niepozornie wyglądającej filii Muzeum Historii Katowic, która niewątpliwie stworzona została z prawdziwą pasją, młodzież podziwiała pamiątki, dokumentacje życia i twórczości artystów.


Podczas pobytu w Katowicach młodzież podążała śladami historii i kultury, które to wspaniale widoczne są w Nikiszowcu – zabytkowym śląskim osiedlu górniczym. W czasie spaceru ulicami katowickiego pomniku historii wsłuchali się w opowieść o dziejach Nikiszowca, po czym wszyscy zasmakowali w śląskiej kuchni, kosztując tradycyjny deser – szpajzę.


Niezapomnianych przeżyć dostarczyła uczniom wyprawa do Krakowa, w którym zwiedzili Wawel oraz udali się śladem europejskiej tożsamości miasta Krakowa przechodząc szlakiem turystycznym po podziemiach Rynku Głównego.


Uczestnictwo w międzynarodowym projekcie wiązało się nie tylko z wycieczkami i zwiedzaniem ale również z pracami nad zadaniami w ramach projektu. Uczniowie niezwykle aktywnie spędzali czas w Gimnazjum w Siemoni i w Nowej Wsi. Rezultatem ich wysiłku była prezentacja dokonanych osiągnięć na forum szkoły. Gimnazjaliści zaprezentowali i omówili plakaty „Europejskie Idee” oraz zainscenizowali wymyśloną przez siebie legendę o Nikiszowcu, wykonali wspólnie stworzoną piosenkę oraz wcielili się w role reporterów i głów państw, inscenizując wywiady z osobistościami ze świata polityki. Należy tu wspomnieć, że uczniowie wykazali przy tym ogromny potencjał i kreatywność.


Bez wątpienia uczestnictwo w projekcie przyczyniło się do rozwoju i edukacji młodych ludzi. Wymiernym efektem stała się integracja młodzieży z trzech krajów, doskonalenie umiejętności językowych oraz poznanie obcych kultur i obyczajów. Wielu z nich nawiązało trwałe przyjaźnie, a słuchając wspomnień o chwilach spędzonych podczas projektu nie sposób nie zauważyć pozytywnych emocji u naszych wychowanków.